milty-in-mexico.reismee.nl

Coba

Vandaag een excursie gemaakt naar Coba. We werden opgehaald met een bus en de dag stond onder leiding van een Nederlandse gids, Remco. De gids heeft deze dag alles zo boeiend verteld, dat je ook je aandacht er bij kon houden. In de oudheid was Coba, wat oppervlakte betreft, een van de grootste Maya steden in Yucatan. We hebben 1.30 uur rondgelopen in het park met als hoogtepunt de Nohoch Mul, wat grote heuvel betekent. De tempel is 42 meter hoog. Boven heb je volgens Erwin en Laura een prachtig uitzicht. Je kijkt zo uit over de jungle. Ik ben maar tot de helft gegaan het was zo steil en je moet ook weer lopend naar benden. Na dat we zo veel gelopen hebben zijn we met de taxi terug gereden.  Daarna zijn we wezen zwemmen in een cenote, dat is een grot door de natuur gevormd. Cenote's zijn ontstaan door inslagen van meteorieten heel lang geleden. Het zwemmen in een cenote is heel apart. Je zwemt er in kristalhelder water het is er vochtig en lekker koel. Daarna nog een tocht gemaakt door de jungle met een Maya bewoner/gids. Die zal best heel veel verteld hebben maar dat was in gebrekkig Maya en Engels. Hij heeft ons wel de spin apen laten zien. De krokodillen hebben we jammer genoeg niet gezien in het meertje. Daarna hebben we een Maya familie bezocht in hun dorp. Dat ziet er dan heel anders uit dan zoals wij het thuis hebben. Ze verkopen veel handwerk om aan geld te komen zoals kleding, sieraden en tassen. De maya's zijn hele kleine gedrongen mensen, een lengte van 1.40 is heel normaal.