milty-in-mexico.reismee.nl

Whalesharks......Walvishaaien

Vandaag was de dag dat papa en ik met de walvishaaien gingen zwemmen. Mama heeft een vrije dag gekregen die mocht op het strand liggen. We moesten al om 5.45 uur opstaan. Dat is echt geen normale tijd op je vakantie. Maar oké het was voor een mooie ervaring. Het begon al goed, het busje zou ons tussen 6.30 en 6.45 uur ophalen. Als ze er dan om 7.15 nog niet zijn, dan hoop je dat ze je niet vergeten zijn. Papa heeft de receptie gebeld maar die hadden geen afmelding.  Er waren al genoeg mensen opgehaald voor andere excursies. Toen stopte er weer een busje, daar kwam een Mexicaan uit die niet eens kon lezen wat er op zijn briefje stond. Daar stond dus Miltenburg op. Probeer dat maar eens uit te spreken. We mochten mee :) Nu maar hopen dat dit echt het goede busje is! We kwamen bij twee Nederlanders in het busje en die dachten ook dat ze vergeten waren. Toen we eindelijk onderweg waren moest de buschauffeur ook nog eens tanken. Daarna reden we naar Cancun om op de boot te stappen. Aangekomen bij de haven waar het bootje lag konden we gelijk opstappen en vertrekken. Nou daar gingen we dan! De kapitein die was aan het vertellen wat we wel en niet mochten doen. De belangrijkste regel was "DON'T TOUCH THE WHALESHARKS"  Toen waren waren we onderweg....en hard dat we gingen. We stopten wel nog even om naar de dolfijn te kijken. Nou en daar gingen we weer...pats pats pats zo hard ging dat op het water. Moest me gewoon goed vasthouden. Het was ongeveer een uur tot anderhalf uur varen en toen zag je al van ver af waar de WHALESHARKS waren want daar lagen ook nog allemaal andere boten. En toen ging het gebeuren.......De kapitein zei dat we onze snorkelspullen aan moesten trekken. Ondertussen lag de gids al in het water. We moesten op de rand van de boot gaan zitten, en als de kapitein "now jump, jump" riep moesten we ons in de zee laten vallen. Je ging steeds met z'n tweeën het water in en met de gids. En toen, eenmaal in het water keek je door je bril....en boem...daar was de WHALESHARK. Vanaf de boot kon je ze niet zien.. Wat zijn die beesten groot.....Eerst zwommen we met de baby die was pas zes meter!! Toen iedereen van ons groepje met de baby had gezwommen, we waren met z'n zessen, gingen we weer even het bootje op om een heerlijke sandwich te eten om daarna een volwassen WHALESHARK te zoeken. En of we die vonden!! Het waren er wel vijftig en dat komt bijna niet voor. Gids weer het water in wij onze spullen aan en daar gingen we. Toen ik die zag schrok ik toch wel een beetje.....deze was denk ik twintig meter maar toen kwamen er ook nog drie van zijn vriendjes aan dan zwem je opeens met vier WHALESHARKS. Dat is dan toch wel erg veel vis. We zijn om de beurt het water in geweest. Toen iedereen een paar keer geweest was zijn we naar Isla Mujeres gevaren. Een eilandje voor de kust van Cancun. Bijna bij Isla Mujeres aangekomen stopten we om te snorkelen in een rif. Dit rif behoort tot de op twee naar grootste van de wereld. Daar zwommen hele mooie vissen. Daarna zijn we door gevaren naar het eilandje en daar zijn we voor de kust gestopt om te zwemmen in de omgeving zoals die van een bounty eiland. Daar kregen we op de boot een heerlijke lunch met garnaaltjes, zelfs papa heeft die gegeten, verse nachos en met natuurlijk de vers gemaakte guacomole. De kapitein had er een heerlijk Caribisch muziekje bij opgezet.  Nog even gezwommen en toen moesten we helaas al weer terug naar Cancun. Je kan maar op drie plekken in de wereld met WHALESHARKS zwemmen. Hier voor de kust van Cancun is dat van juni tot september.  Net voordat we de haven van Cancun in gingen kwamen we in een tropische regenbui terecht, die is dan zo hard dat je nat bent tot op je zwembroek.  Busje was voor de terugreis weer te laat.....Mexicaanse minuten (alles het dubbele)! Wat was dit een super gave dag met een ervaring die je nooit meer vergeet!!. De foto's van onderwater moeten nog ontwikkeld worden. Maar we hebben er een paar vanuit de boot gemaakt om een klein beetje een indruk te krijgen hoe groot ze kunnen zijn. Dat is van twaalf tot zestien meter! Dat past niet in een keer op de foto! Het was echt een superdag!!