milty-in-mexico.reismee.nl

Chichen Itza

Vandaag zijn we naar Chichen Itza geweest. We moesten al om 5.15 uur het bed uit want om 6 uur vertrok de bus. Om 5.15 uur zou ook de roomservice komen met het ontbijt. Gisteravond de hele bestelling doorgegeven en nu wachten op al dat lekkers om 5.40 uur zijn we zelf maar eten gaan halen. De restaurants zijn dan nog niet open maar er is wel een vroege ochtend service met muffins, croissants en koffie en thee. De roomservice moet nu nog komen! De bus kwam keurig op tijd....maar deze is dan ook van de organisatie zelf. We hadden een Nederlandse gids "Marloes". Marloes deed niet de rondleiding in Chichen Itza dat deed "Renée" Als je hoort Renée dan denk je als vrouw zijnde laat maar komen......dat viel tegen! Renée was het foute figuur vrouw met mannelijke eigenschappen. Geen leuke vent!  Chichen Itza is de bekendste en meest bezochte archeologische zone van Yucatan en tevens de best bewaarde Maya-stad in Mexico. De maya's hielden zich bezig met astronomie en met wiskunde maar ook met architectuur dit vind je overal terug in de tempels. De belangrijkste tempel in Chichen Itza is El Castillo. De getrapte constructie verwijst naar de Maya-kalender: elk van de vier trappen naar de top heeft 91treden, totaal 364 treden die samen met de hoofdingang van de tempel de dagen van het jaar voorstellen. Rond de pyramide zijn 52 stenen panelen aangebracht die de 52 weken voorstellen, de 18 terrassen corresponderen met de 18 maanden in het Maya-jaar. Deze pyramide is 1 van de 7 met de hand gemaakte wereld wonderen! Ondertussen is het allemaal heel toeristisch geworden, er zitten veel maya's om spullen te verkopen. Er is heel veel "nep" fabriekspul en echt mooi handwerk. Laura heeft van een oud lief klein vrouwtje een geborduurd kleedje gekocht. Zo'n kleedje dat je als je thuiskomt achter in de kast legt. Maar dit vrouwtje vroeg maar 20 pesos dat is ongeveer €1.30 dan kan je toch geen nee meer zeggen!! Na bijna drie uur rond lopen mochten we weer de heerlijke koele bus in die ons naar een restaurantje bracht voor de lunch. Daar kregen we nog een voorstelling van de Mexicaanse dans. Met op het eind een papier in de lucht waar in het Nederlands stond geschreven "fooi in het bakje" Je blijft lachen met de mensen. Daarna bracht de bus ons naar het marktplein van Valladolid. Daar hadden we een kleine 45 minuten om rond te lopen. En toen zat de dag er weer op. Nog twee uur terug rijden naar het hotel waar we om 18.30 uur weer terug waren.