milty-in-mexico.reismee.nl

Tulum

Vandaag zijn we naar Tulum en Xel-Ha geweest. Deze dag hadden we een vrouwelijk reisleider Tine die alles plezant vertelde. Tine is een Belgische en dat geeft natuurlijk leuke uitspraken. Gelukkig zijn we niet verloren gelopen met Tine want het was zo warm vandaag het zweet kwam van alle kanten je lichaam uit. In de twee uur durende rondleiding hebben Laura, Erwin en ik drie flesjes Gatorade, drie flesjes water en een doosje pringles op. Dit alles om het zoutgehalte aan te blijven vullen. Het luie zweet is er echt wel uit deze vakantie ;)  Tulum is een oud havenstadje van de Maya's. Deze stad is gelegen op een 15 meter hoge klif. Zo heb je een prachtig uitzicht over de kustlijn van Riviera Maya. Tulum is 1 van de drukst bezochte Maya ruïnes in Yucatan. Er werd ook nog het een en ander verteld over de Maya kalender die 21december op houd. Deze houd op omdat de cirkel dan rond is. De Maya's beginnen dan gewoon weer op nieuw.......maar of er een 22 december komt dat weet niemand. Gelukkig kan Laura 21december gewoon haar verjaardag vieren. Laura heeft een eigen Maya kalender laten maken...erg leuk! Daarna zijn we doorgereden naar Xel-Ha, dat is een natuurlijk waterpretpark. Hier kan je heel leuk snorkelen en op het water doorbrengen. Ook kun je zwemmen in cenotes, de ondergrondse grotten. En voor peso's kun je zwemmen met dolfijnen zeekoeien en roggen, maar dat is een beetje nep in zo'n park. Ik heb voor de zoveelste keer geprobeerd om te snorkelen maar zonder succes. Dat ademen krijg ik niet voor elkaar, tips zijn welkom!! Dan maar de zwemband tocht.  Op van die grote zwembanden ging je door mangroves. Echt heel mooi, zo heb ik toch veel vissen kunnen spotten. Dit ging door de rivier met de stroom mee. Aan het eind van de rivier ging het over in de zee en moest je tegen de stroom in. Dat gingen we dus niet doen. Bandje laten liggen en we zijn naar de zijkant gezwommen. Je hebt verplicht een zwemvest aan dus naar de kant zwemmen gaat heel relaxed. Laura en Erwin zijn nog even met de vissen gaan snorkelen, o.a. Een sergeant major dit is een fel blauwe vis. Loro parrotfish dit is een vis met een papegaaien snavel en nog heel veel andere vissen. Het is ook mogelijk om Snuba Dive te doen! Wat is dat nou weer vraag je je af, een combi tussen duiken en snorkelen. Je krijgt zo'n glazen helm op en zit vast aan luchtslangen en kan zo op een diepte van ongeveer 5-6 meter lopen. Alles in dit park is inclusief, overal zwemvesten, handdoeken, eten en drinken. Was weer een geslaagde dag!!